Представници републичке Агенције за безбедност саобраћаја посетили су Чајетину одржавши састанак са члановима локалног Савета за безбедност саобраћаја, а организована је интерактивна представа за најмлађе основце и предавање за средњошколце.
Анализирано је стање безбедности у Чајетини, а на опрез позивају подаци да је 2015. године осам људи погинуло у овој општини, од тога двоје младих,а у 2016. години погинуло је троје младих, који чине петину страдалих.
- Агенција за безбедност саобраћаја по други пут на позив локалног Савета за безбедност саобраћаја општине Чајетина је посетила ову локалну самоуправу. Поред часа на ком глумац објашњава деци одређена правила у саобраћају, организовали смо састанак Савета за безбедност саобраћаја који је протекао у веома доброј атмосфери јер су индентификовани проблеми у локалној самоуправи и од представника локалног савета смо чули одређене мере како ће ти проблеми бити решени. Поред тога, врши се и едукација младих између 15 и 30 година који су обухваћени Националном стратегијом. Конкретно, радимо на едукацији младих који или тек стичу возачку дозволу или већ стекли право да управљају моторним возилима. Локални савет нам је обећао да ће у будућем периоду радити на буђењу свести младих учесника у саобраћају. Морамо рећи да општина Чајетина нема погинуле деце у претходних пет година, али имамо повећан број повређених у саобраћајним несрећама. С обзиром да је неопходно предузети одређене мере у том смеру, Савет нам је обећао да ће ове и следеће године радити на повећању употребе заштитних система за децу, конкретно до три године. Надамо се да ће кроз те мере, и кроз едукацију деце, као и рад са родитељима допринети да безбедност деце и младих буде побољшана,
рекао је Томислав Петровић из републичке Агенције и додао да је локални Савет представио да ће радити на безбедности грађана општине Чајетина.
- Као што је познато на основу Закона о безбедности у саобраћају, локалне самопураве имају 30% од новчаних казни које се напишу на територији општине. Конкретно, општина Чајетина из тога има буџет у просеку између четири и пет милиона динара. За та средства, локална самопурава је дужна да наорави Савет за безбедност саобраћаја и законска је обавеза да има програм рада за наредну годину. На основу програма, у који смо имали увид, активности које су дефинисане су оне које прописује агенција свим локалним самоуправама и надам се да ће спровођење тих активности допринету смањењу броја настрадалих у саобраћајним несрећама,
закључује Петровић. Савет у општини Чајетина планира показне вежбе са наочарима које дочаравају стања под утицајем алкохола и психоактивних супстанци, као и набавку справа за симулацију саобраћајних ситуација. Едукација најмлађих је све заступљенија, па су строга саобраћајна правила представљена интерактивном представом Пажљивко у Дому културе у Чајетини. Деци је, између осталог, занимљив начин представљено како да прелазе улицу или се вежу у колима, а утисак је да оваква форма, која је одржана и 14. јуна 2016. године, заиста допире до најмађих, што потврђује и члан Света за безбедност саобраћаја општине Чајетина Срђан Радовић:
- Самим тим што нас деца препознају, то је доказ да они знају о чему смо причали и на која правила смо указали. Покушавамо самим тим да их припремимо да буду безбеднија у саобраћају. Ово је само наставак активности Савета за безбедност саобраћаја да наставимо континуиран рад на припреми деце. Наше колеге из агенције за безбедност саобраћаја изашле су нам у сусрет јер је Чајетина можда једина општина која је имала две представе ове године. Као што смо нагласили на почетку рада са децом, пажњу смо најпре посветили предшколцима, па ђацима првог разреда и желимо да наставимо током целе основне школе. Имамо и припремљене акције за рад са младим возачима који су нам нарочито ризична група, као и све друге акције које би требало да подигну на виши ниво безбедност саобраћаја у општини Чајетина,
истиче Радовић. Истовремено је у Туристичко - угоститељској школи одржана трибина у знатно озбиљнијем тону. Представник Агенције за безбедност саобраћаја Душко Пешић каже да је у Србији 2001. године 290 младих лица погинуло у саобраћајним несрећама, док је 2015. тај број смањен на 114, и да смањењу доприносе и оваква предавања.
- Ово је једна од активности које Агенција спроводи и које је препознала као најважније. Поред кампање намењене младима коју реализујемо трећу годину заредом намењене младима, једна од активности које прате кампању јесу трибине. Постоји неколико начина на који их организујемо, преко презентација које држе стручњаци за безбедност саобраћаја, до презентација жртава саобраћајних незгода који су их преживели и причају где су они грешили, до тима вршњачких група који је обучен да нека основна знања својим вршњацима пренесе. Ово је један едукативни час и укратко кроз видео спотове и на један, да кажем занимљив начин, младима указује на проблеме саобраћаја и како млади најчешће страдају и како тај ризик можемо да смањимо. Ово је нешто што реализујемо на нивоу целе Србије и оваквих активности ће још више бити пошто дају резултате. Број младих који су погинули у саобраћајним несрећама се смањио, и свакако да је један од разлога за то су, уз активности полиције, и овакве трибине и кампање које агенција за безбедност саобраћаја спроводи,
каже Пешић и објашњава зашто се средњошколцима показују узнемирујуће фотографије последица саобраћајних несрећа.
- Ове слике и овакав начин презентације је састављао тим стручњака различитих профила. Презентација има делова који су застрашујући, јер саобраћај јесте сам по себи застрашујућ. Сам податак да нам неко погине у саобраћајној несрећи или остане у инвалидским колицима значи да то морамо донети младима на прави начин. Застрашујуће слике јесу добар начин за то, али не толико да их отерамо од ове приче. Кроз те фотографије желимо да покажемо да саобраћај није игра и да учешће у саобраћају носи озбиљне последице, не само за појединце, него и за породицу и државу. Постоје теме које су обрађене кроз видео спотове, које су раздрагане, али свака од тема, било да приказује последице на ружан начин са доста крви било на неки допадљив начин младима, увек је порука иста.
Важан чинилац на који упозорава Томислав Петровић из републичке Агенције је коришћење сигурносних седишта у ауту за децу, чија је употреба мала на територији полицијске управе Ужице.
- Агенција два пута годишње прикупља одређене индикаторе безбедности у саобраћају, конкретно испитује употребу дечијих седишта на територији полицијске управе Ужице, која је на веома ниском нивоу. Коришћење сигурносних седишта за децу је за 20 до 30 посто нижа од нивоа државног просека. Тај проценат се отприлике креће око 40% за децу до три године, а за децу од четири до 12 година, иако законом није препознато да је обавеза родитељи поседују то такозвано бустер седиште, а изменама и допунама закона ће и та категорија бити обухваћена, коришћење седишта је око 4-5%,
поручују из Агенције за безбедност саобраћаја Републике Србије.