Као што знате, од 1. новембра сви возачи су у обавези да на својим аутомобилима имају зимске или барем универзалне пнеуматике а казне за оне са непрописним гумама биће 10.000 односно 20.000 динара.
Поред уштеде новца, много важнији разлози за поштовања прописа, према писању портала Сасоманге су они који „нам чувају главу“.
Наиме, било да је на путу снег, лед, расквашен снег или само вода, зими гуме слабије приањају и имају знатно смањене укупне перформансе.
Објашњавајући које нас све замке на путу вребају зими, пуковник полиције Златко Беленцан каже за овдашње медије да кочиони систем може бити идеалан, али да је вожња са летњим гумама зими исто као када би човек који је снажан имао јапанке на ногама и клизао се по леду.
– Законодавац је предвидео да је минимум четири милиметра за зимски пнеуматик, а стручњаци кажу да кад већ дође до четири милиметра, а то је минимум, губе се својства пнеуматика. Зимска гума скраћује зауставни пут. Имамо и законску обавезу, али и потребу да се заштити живот- каже Беленцан.
Према његовим речима, ако се крећете брзином од 50 километара на сат, зауставни пут је 25 метара.
– Ако се немају адекватни пнеуматици, зауставни пут биће много већи – напомиње Беленцан.
Година производње не утиче на својство пнеуматика
На питање да ли би требало ротирати пнеуматике од сезоне до сезоне, напомиње да стручњаци сматрају да је то потребно да се уради.
– Ја сам у истраживањима дошао до сазнања да година производње не утиче на својство пнеуматика. Битно је да се промене када су летњи услови. Од 1. априла треба скинути зимске пнеуматике и монтирати летње, јер ће дуже да трају. Михољско лето може да се прекине већ данас, и да температура у појединим деловима Србије буде испод седам степени, и тамо летњи пнеуматик неће имати својство где је 13 или 14 степени – указује Беленцан.
Додаје да се испод седам степени летња гума стврдне и постаје као санке.
– Кочиони систем може бити идеалан, али то је исто као када би човек који је снажан имао зими јапанке на ногама и клизао се по леду. Није случајно измишљено хемијско својство и геометријски део гуме. Изузетно је битно због зауставног пута, али безбедност се рачуна кад од места А до места Б стигнете безбедно – истиче Беленцан.
Гуме за све сезоне
Беленцан наводи да су гуме за све сезоне законски дозвољене, али су истраживања показала да те гуме не могу бити универзалне.
– Оне због хемијског својства и шара не испуњавају услове. Прописно јесте, али да ли ће бити безбедно јесте дискутабилно. Најбоље је да ако се користе те гуме, да имају обавезно пахуљицу, или планине са три врха. То су те међународне ознаке да се ради о гумама које су зимске. Многих ствари нема код универзалних – истиче Беленцан.
Извор: Sasomange.rs