Међународни дан особа са инвалидитетом: Једнака права за све

међународни дан особа са инвалидитетом

УНИЦЕФ ради на изградњи света у којем деца и млади са сметњама у развоју остварују свој пуни потенцијал, одрастају здрави, образовани, заштићени, послушани и ангажовани у својим заједницама. Данас, на Међународни дан особа са инвалидитетом, славимо допринос и потенцијал све деце са сметњама у развоју.

УНИЦЕФ-ова нова статистичка анализа инвалидитета наводи да у свету има 240 милиона деце са сметњама у развоју. За децу са сметњама у развоју је:

- 24 посто мање вероватно да ће добити рану стимулацију и негу која им одговара.
- 42 посто мање вероватно да ће имати основне вештине читања и рачунања.
- 53 посто већа вероватноћа да ће имати симптоме акутне респираторне инфекције.
- 49 посто је већа вероватноћа да никада нису похађали школу.
- 47 посто је већа вероватноћа да ће бити ван основне школе
- 51 посто већа вероватноћа да ће се осећати несрећно.
- 41 посто већа вероватноћа да ће се осећати дискриминирано.
- 32 посто већа вероватноћа да ће доживети тешке телесне казне.

Поводом Међународног дана особа са инвалидитетом, УНИЦЕФ позива владе да  обезбеде једнаке могућности деци са сметњама у развоју. Владе морају радити заједно са особама са инвалидитетом, стручњацима који раде са децом, предузећима и организацијама како би осигурали следеће:

Све услуге су инклузивне и приступачне: регистрација рођења, рани развој, образовање, здравство, исхрана, имунизација, вода и санитарне услуге, те социјалне услуге морају бити доступне и укључиве деци са сметњама у развоју и њиховим породицама, где год да живе , како у временима стабилности, тако и у ванредним ситуацијама.

Образовање је инклузивно и доступно: сви аспекти образовања морају бити доступни како би се подржало учење и развој деце са сметњама у развоју, укључујући доступне материјале за учење и инклузивне наставне планове и програме, обезбеђивање асистивних технологија, обуку наставника и администратора, као и обезбеђивање приступачне инфраструктуре, просторе за рекреацију, те превоз.

Стигма и дискриминација су искоријењени: Глас деце са сметњама у развоју се појачава улагањем у стратегије на више нивоа и доношењм  политика које се боре против институционалне стигме и дискриминације и оснаживање деце, породица и заједница да инспиришу позитивну промену ставова.

Приликом пружања инклузивних услуга и квалитетног образовања неопходно је консултовати особе са инвалидитетом и њихове породице, те узети у обзир читав спектар инвалидитета, као и специфичне потребе деце и њихових породица. Статус деце са тешкоћама у развоју се унапређује:

Промовисањем одговорног старања, политика прилагођених породици и одређивањем приоритета програма на нивоу заједнице како би се омогућило породицама да брину о својој деци код куће, или да се обезбеде породичне установе алтернативне неге.
Омогућавањем услуга подршке доступним деци са сметњама у развоју и њиховим породицама и њиховом интеграцијом у здравствену заштиту, у заједнице, школе, службе заштите и правосуђа и просторе за децу и младе погођене ванредним ситуацијама.
Подршком системима дечије заштите и радној снази ​​да побољшају своје капацитете за спречавање одвајања деце са сметњама у развоју од њихових породица, окончају институционализацију, те спрече и реагују на насиље, експлоатацију, злостављање, занемаривање и штетне праксе према деци различитих врста инвалидитета.