Последњих месеци у фокусу је нови Закон о безбедности у саобраћају који би требало да буде завршен до краја ове године и који ће возачима донети ригорозније казне, док је његово усвајање најављено за јануар 2026. године. Говорило се о пооштреним новчаним казнама, одузимању возачке дозволе, алко-бравама као и новим саобраћајним радарима, који би, према надањима начелника Управе саобраћајне полиције Славише Лакићевића, требало да буду постављени већ у јануару. Ево шта све возаче у Србији очекује ускоро!
Нови Закон о саобраћају, чија је израда у току, предвиђа пооштравање казни за возаче, посебно за оне који су раније осуђивани за саобраћајне прекршаје, као и одузимање возачке дозволе.
Пооштрене казне за следеће прекршаје
Начелник Управе саобраћајне полиције Славиша Лакићевић наводи да је најављено пооштравање санкција за прекршаје које доводе до фаталних несрећа, а пре свега казне за:
- прекорачење брзине
- вожњу под дејством алкохола
- наркотика и психоактивних супстанци
- невезивање појаса
- непрописно коришћење мобилног телефона
Међу главним узрочницима саобраћајних несрећа налазе се непрописна и неприлагођена брзина, наводи Лакићевић и додаје да је циљ да саобраћајна полиција покрије 16 најкритичнијих ''црних тачака'' на путевима у Србији, како би се стало на пут фаталних исхода.
Нови радари у Србији у јануару
Према његовим надањима, у јануару 2026. године требало би да широм Србије буду постављени системи за мерење просечне брзине кретања возила.
"Једино што је делотворно је та просечна векторска брзина и ови уређаји које уграђујемо ће детектовати, осим прекршаја брзине, коришћење телефона, сигурносног појаса, паркирање и све остало што доводи до најтежих саобраћајних незгода. Иначе, човек је главни узрочник саобраћајних незгода у више од 95 одсто, а након тога возило и окружење", рекао је Лакићевић.
Шта ће бележити мобилни радари:
"Новчана казна за прекршаје треба да буде пропорционална примањима"
Професор Саобраћајног факултета Милан Вујанић поручио је да би новчана казна за прекршаје у саобраћају требало да буде пропорционална примањима како би "болела" исто и оног ко зарађује више и оног ко зарађује мање.
Сматра да казна мора да има репресивни утицај, као и да казна од 5.000 динара за човека који има 3.000 евра плату, нема исти ефекат као казна од 5.000 динара за некога ко прима 35.000 динара.
Шта је све планирано да уђе у Нацрт новог Закона:
- Укидање пробне возачке дозволе
- Трајно одузимање возила
- Аутоматски надзор саобраћаја
- "Зелени бонуси"
- Дигитални возачки досије
- Мобилни технички прегледи возила
- Нулта толеранција на алкохол
- Повећање висине казни
- Заштита рањивих учесника у саобраћају
- Едукација за младе возаче
- Здравствени преглед за возаче
- Возила са првенством пролаза
- Употреба напредних технологија у возилима
- Правила за аутономна возила
- Прописи за бициклисте
- Строжа контрола на пружним прелазима
- Већа одговорност за возаче камиона и аутобуса
Активан возачки дигитални досије
Такође, раније је планирано и увођење дигиталног возачког досијеа за возаче, а који је увелико активан. На тај начин, грађани ће моћи да изврше потпуни увид у свој лични досије саобраћајних прекршаја, али и да се изјасне о управљању возилом у време саобраћајног прекршаја.
Шта ће све грађани моћи да виде у дигиталном досијеу
У дигиталном возачком досијеу, према најавама МУП-а, грађани, односно возачи, моћи ће да имају увид у следеће ставке:
- да ли су имали саобраћајне прекршаје, укључујући и оне који су уочени аутоматском контролом саобраћаја или аутоматском детекцијом прекршаја
- у ком статусу је тај прекршај, да ли је активан или окончан
- заштите мере
- да ли су имали уплате тј. да ли су извршили уплате
- да ли су уплате легле
- казнене поене
- када су учинили прекршај
- када је документован прекршај
- да се изјасне да ли су они управљали возилом
- кажу ко је управљао возилом
- ригидне казне за превоз деце
Према ранијим наводима Славише Лакићевића, нови Закон о безбедности саобраћаја на путевима биће ригиднији према којима који непрописно превозе децу.
"Тренутна казна износи 5.000 динара, а биће најмање четири пута већа. Биће уведена нулта толеранција за возаче који превозе децу, а не поштују правила - открио је Лакићевић.
Везивање појаса у фокусу
Драстичне промене у казненој политици које доноси предлог новог Закона о безбедности саобраћаја прописују и строже казне за невезивање или погрешно везивање сигурносног појаса.
Сигурносни појас
Уместо 10.000, за невезивање појаса или коришћење мобилног током вожње платићете 50.000 динара, а прекорачење брзине ће вас коштати дупло више.
Више казнених бодова
Предлог новог ЗОБС-а, уз то, предвиђа не само веће новчане, него и бодовне казне.
- Размишља се да се за прекршаје који најчешће доводе до саобраћајних незгода, то су пре свега алкохол и психоактивне супстанце, повећа број казнених поена, али и за прекршај некоришћења сигурносног појаса, да се уведу казнени поени, као и за употребу или непрописну употребу мобилних телефона - такође је раније најавио Славиша Лакићевић.
Увођење алко-брава у возила
Такође, оно што је изазвало велику пажњу у јавности јесу алко-браве. Предлог је да се уведу такозване алко-браве које онемогућавају покретање возила док возач не докаже да нема алкохола у организму.
Посебно се разматра обавезна уградња ових уређаја за вишеструке прекршиоце!
Паник тастер и СОС позив биће регулисани у будућности
Након тешке саобраћајне несреће код Овчарско-кабларске клисуре, у јавности се повела и полемика о употреби паник тастера и упућивању СОС позива.
Паник тастер у возилу
Помоћник начелника Управе саобраћајне полиције Владан Николић објаснио је да паник тастер "није стандард у Србији". Ипак, према његовим речима, овакав вид нових технологија тек је пред нама и "то је ушло у нашу стратегију безбедности саобраћаја"
"Тако да ћемо у наредном периоду сигурно много више знати о томе и усвојити те нове технологије", изјавио је Николић.