Месецима, па и годинама возачи су стрепели од данашњег дана и нових правила за техничке прегледе возила која ступају на снагу. Ипак, испоставило се да је све било по систему "тресла се гора, родио се миш".
Процењивало се да по новим прописима, најављеним због смањења загађења, више од 100.000 аутомобила не би могло да буде регистровано, па је, као и много пута до сада, постигнуто компромисно решење по којем ће сва возила која немају катализатор или емитују непрописну количину издувних гасова имати рок до 2023, дакле још две године, да тај недостатак отклоне.
Возила која су комплетна проћи ће тест издувних гасова без проблема, док се за старија која нису имала фабрички катализатор он неће ни тражити. Дакле, само они који су га скинули имаће и две године форе да га врате.
- Сви аутомобили који су до 5. јула 2021. регистровани у Републици Србији још две године не морају да имају комплетан издувни систем, након тога ће морати да комплетирају издувни систем свог аутомобила, али ће морати да задовоље неке норме издувних гасова - рекао је за РТС Марко Манојловић, власник једног техничког прегледа.
Контрола техничке исправности аутомобила имаће једну већу измену, која би могла да направи још веће гужве јер ће сам технички преглед бити компликованији. Наиме, најављено је снимање током контроле, које ће трајати све време и обављаће га чак четири камере. Такође, током прегледа странка не сме да се задржи на линији и уколико је усними једна од четири камере, прети и прекршајна казна.
По важећем Правилнику, овај преглед би за путничке аутомобиле требало да траје око 30 минута, али ће сада вероватно трајати дуже.
- Ако 20 минута покушавамо да нађемо број мотора, који се не види јер је прљав, то значи да нам за остатак прегледа остаје само десет минута. Ако се преглед зато буде продужавао, то ће ланчано изазвати кашњење за прегледе наредних возила. Оштећена возила сада ће још теже пролазити преглед јер ће камере бележити и оштећења која се, до сада, можда нису видела на фотографијама - кажу за "Блиц" из Асоцијације техничких прегледа.
Како кажу, проблем су и сами технички прегледи од којих многи немају испуњене критеријуме за рад по новом правилнику.
- Има их око 1.300, од којих само око 450 испуњава све критеријуме, што значи да има и видео надзор од четири камере. Остали имају рок од шест месеци да прописане услове испуне. У том процесу могуће је да ће "отпасти" најмање 300 њих - наводе они. Милан Божовић, стручњак за безбедност саобраћаја, објаснио је да за возаче који данас имају заказан технички преглед возила не постоје никакве промене које би требало да знају пре него што се на исти и упуте.
- Све оно што је требало да знају до сада знаће и сутра. Нема битних промена које се тичу возача, има што се тиче техничког прегледа. Неће бити ситуација у којима се возила због ситних огреботина враћају. Све оно што је до данас функционисало, наставиће и сутра што се тиче возача - рекао је Божовић за "ТВ Прва".
За људе који раде на техничком прегледу, како је рекао, новине постоје.
- Неће се мерити емисија издувних гасова, нити овалност дискова, али то је нека разумна мера после дугог периода короне. Напросто, не можете увести меру, а да при том привреда не може да издржи - онда таква мера нема ефекат - наводи он.
Објаснио је и због чега је важно да се снимци с техничког прегледа аутомобила чувају годину дана, као и да ли ће они, у случају да возило буде учесник у саобраћајној несрећи, бити прегледани.
Извор: Блиц.рс