Од следеће године без папирних упута за преглед

Новим Законом о здравственом осигурању, који је усвојен почетком априла, предвиђено је потпуно укидање папирног упута у болницама и домовима здравља, тако да пацијенти због бирократије више неће морати да шетају од лекара до лекара. Међутим, да би се закон спровео у дело, неопходно је усвајање додатног правилника захваљујући којем ће папирни упути отићи у заборав. У Министарству здравља напомињу да је рок за израду правилника 18 месеци од усвајања закона и да се на томе интензивно ради. То заправо значи да је крајњи рок за спровођење прописа – јесен следеће године.

– У наредном периоду очекује се потпуно укидање папирног упута. Електронски упут већ увелико функционише захваљујући систему ИЗИС, који је имплементиран у здравствени систем Србије, али га прати и папирна верзија коју још намеће важећи правилник Републичког фонда за здравствено осигурање. Израдом новог правилника биће укинуто и штампање папирног упута. Тренутно стручне службе Министарства здравља раде раде на правилнику и у наредном периоду се очекује његово усвајање и примена, а самим тим и укидање папирног упута – појашњавају у Министарству здравља.

Папирни упут, за сада, важи шест месеци од дана издавања, а размишља се о томе да се валидност упута продужи на годину дана. То зависи, појашњавају у ресорном министарству, од става струке и њиховог предлога.

У пракси изабрани лекари у домовима здравља најчешће издају папирне рецепте када нису у ситуацији да пацијенту закажу преглед електронским путем. Како истиче прим. др Милица Николић Урошевић, председница Удружења изабраних доктора опште медицине, дешава се да пацијенти са папирним упутом оду у болницу са намером да им се закаже преглед, али их оданде медицинске сестре опет врате у дом здравља.

– Када не можемо да нађемо у компјутерском систему термин за преглед пацијента код специјалисте у клиници, онда му издамо папирни упут на којем не пишемо термин прегледа. У том случају требало би тамо да му закажу преглед у року од месец дана. Онда пацијент опет оде у болницу, где га медицинске сестре са шалтера врате код нас. Ми једино можемо да му онда дамо образац РФЗО-а који колеге на клиници морају да попуне уколико нису у могућности да обаве преглед у законски предвиђеном року, тако да пацијент може да оде код приватника и да му РФЗО рефундира трошкове. Али, у пракси је то тешко оствариво, јер на клиници углавном не желе да попуне образац – истиче др Николић Урошевић и додаје да се често пацијенти враћају у дом здравља да би им онда лекари заказали такозване контролне прегледе, што је дужност лекара у клиникама.

Иако све описано за болесног човека представља поприличан напор и чини се као непотребна шетња по врућини уз саобраћајне гужве, добро звучи вест да ће ту у скоријој будућности бити значајних промена. Подсећамо да је раније било потребно доста времена за одлазак код лекара само због прописивања терапије, али да је сада тај део у потпуности решен јер је од 1. марта у свим здравственим установама у Србији почела примена електронског прописивања лекова. Систем функционише тако да пацијенти долазе код лекара који им пропише лек, а затим без икаквог папирног рецепта одлазе у апотеку, где на основу здравствене картице могу да подигну лек. Избацивањем папира држава штеди до два милиона евра годишње, а не користе се тонери и хартија. Највећа корист је да се лекарима смањио број кратких посета пацијената, оних који долазе искључиво због рецепта, и то до 60 одсто. Видевши добробити са оваквим начином рада, надлежни доста добробити очекују и од укидања папирног упута.

  Извор: Политика