Предавање о репродуктивном здрављу младих

У средњој Угоститељско-туристичкој школи у Чајетини ученицима прве године одржано је предавање о репродуктивном здрављу. Годинама уназад ова школа се труди да своје ученике на време упути у битне животне теме организујући радионице са стручним лицима о: дрогама, алкохолу, насилном понашању, као и о репродуктивном здрављу, желећи да младима пруже могућност за правилан избор и бољи живот.

Веома је важно да се млади правовремено и истинито информишу о свом репродуктивном здрављу и да на тај начин воде рачуна о себи и другима. Они се највише плаше нежељене трудноће и ХИВ-а, а занемарују, или нису упознати, са великим бројем полно преносивих инфекција о којима се јавно не говори. Због тога је неопходно да постоји више едукација прилагођених средњошколском узрасту о овим темама, јер се о њима не може читати у школским књигама.

4

„На жалост, у оквиру часова биологије имају један део, то је биологија развића, где имају област о пубертету, адолесценцији,методама контрацепције, полно преносивим болестима, али то је само по један час и мислим да то није довољно“, каже Данијела Мијаиловић, професорка биологије у овој школи.

Министарство здравља крајем 2003. године формирало је Радну групу за развој и здравље младих, руководећи се, поред осталог, и једним од водећих принципа у визији система здравствене заштите у Републици Србији, у оквиру кога се истиче да ће се посебна пажња посветити иницијативама које ће побољшати заштиту и промоцију здравља деце и младих. У вези тога мобилисан је не само здравствени сектор, већ и сви чиниоци друштва као партнера у очувању здравља младих.

Нежељене трудноће и полне болести су све чешће међу адолесцентима, а чини се да се девојчице и пубертету сусрећу са више проблема него дечаци. А шта им је најважније рећи?

3

„Како да се заштите од полно преносивих болести и нежељене трудноће, а то је, најпре, употреба кондома. Осим тога, како и доктори препоручују, то су и хемијске методе контрацепције где се користе пилиле итд.“

Стручњаци кажу да би сексуално и репродуктивно образовање и васпитање требало да садржи информације о репродуктивним органима, зачећу,трудноћи, пренаталном животу и рођењу; да информише омладину о сексуално преносивим болестима и избегавању ризичних сексуалних односа; да допринесе померању старосне границе за ступање сексуалне односе и да промовише идеал секса са вољеномособом, у моногамној вези, а идеално би било у браку; да промовише брачну заједницу и породицу као природну средину у којој се и сексуални односи оплемењују и добијају виши смисао.

Мирјана Ранковић Луковић, www.zlatiborpress.rs