У Србији се о правима потрошача много прича, али о њима се мало зна, што трговци користе па их неретко крше иако им то закон забрањује. Цех сопствене необавештености већина нас је бар једном скупо платила јер нас је трговац изиграо и ускратио нам право да рекламирамо робу чијим смо квалитетом незадовољни.
Да ли сте знали да имате право да уложите рекламацију чак и у случају да сте изгубили фискални рачун?
То није знала Јасмина Цветковић из Београда, која је недавно покушала да након десет дана од куповине врати хаљину која је након једног ношења пукла по шавовима.
- Продавац није уважио рекламацију јер нисам имала фискални рачун. Обратила сам се Удружењу потрошача и добила информацију да је такав поступак незаконит. Сваки трговац је у обавези да чува копију фискалне траке три године и на њој се може утврдити време куповине презентовањем неког другог доказа: слипа, извода. На крају су ми вратили новац - каже Цветковићева.
ПРАВА КУПАЦА
- 2 године имате право на поправку и замену робе и без гаранције - 14 дана имате право да се предомислите уколико сте наручили робу преко интернета, ТВ продаје - 30 дана је рок до када је трговац дужан да вам испоручи робу - 6 месеци од куповине робе, трговци робу могу да пошаљу на сервис само уз одобрење потрошача. Мали број потрошача зна и да, уколико је робу поручио преко интернета, има рок од 14 дана да се предомисли.
Горан Поповић из Националне организације потрошача Србије каже да мало људи зна да, уколико се на каси појави виша цена од оне која је написана испод производа на рафу, потрошач има права да тражи да му се наплати нижа цена.
- Ако сте купили ципеле крајем зиме и тек следеће сезоне увидели да пропуштају влагу, имате право на замену, ако роба не одговара приказаном квалитету, трговац је у обавези да потрошачу понуди замену, а потрошач може да захтева и повраћај новца - додаје он.
Ако сте купили ципеле на распродаји крајем сезоне и нисте их носили до следеће године, а при првом снегу су вам се распале, имате право на замену. Те ципеле су стајале, нису ношене и ви нисте могли знати у року од 15 дана да нису очекиваног квалитета.
И вечито питање - да ли купци треба да дају ЈМБГ? По правилнику из 2004. треба дати тај податак за рачун већи од 500 динара. То јесте супротно Закону о заштити података о личности и повереник је затражио да се то промени, али до тога још није дошло.
Извор: Блиц