Имајући у виду значај свих активности које локална самоуправа може да покрене како би смањила број и последице саобраћајних незгода на својој територији, општина Чајетина је покренула иницијативу за реализацију пројекта „Стратегија безбедности саобраћаја на путевима oпштине Чајетина за период од 2017. до 2021. године са предлогом акционог плана и порталом за управљање безбедношћу саобраћаја“. Прве активности везане за реализацију Пројекта почеле су јуче.
Пројектни задатак се реализује у три фазе: доношењем Стратегије безбедности саобраћаја за општину Чајетина за период од 2017. до 2021. године, прављење Акционог плана за реализацију Стратегије , као и прављење Портала за управљање безбедношћу саобраћаја на територији Општине . Израда Стратегије обухвата анализу стања безбедности саобраћаја и припрему коначног текста Стратегије у форми стратешког документа који би био усвајен на седници Скупштине општине Чајетина.
"Савет за безбедност саобраћаја Општине Чајетина покренуо је и у пројектни задатак уврстио успостављање Портала за Оштину са пратећом базом о обележјима безбедности саобраћаја. Ова фаза треба да буде реализована кроз 3 нивоа: једно је успостављање саме базе која треба да нам да податке о саобраћајним незгодама, учесницима саобраћајних незгода, податке о путевима и њиховим безбедоносним карактеристикама, податке о индикаторима понашања учесника у саобраћају, о ставовима учесника у саобраћају и на крају скуп података о идентификацији проблема безбедности у саобраћају, такозвано прављење података о „црним тачкама“ у нашој општини“, каже Срђан Радовић из Савета за безбедност саобраћаја Општине Чајетина.
За потребе овог пројекта потребно је извршити снимање најкритичнијих путева на територији Општине Чајетина у дужини од око 50 км, за шта је ангажовано специјализовано возило. Такво возило је направио АМСС и оно је једно од 3 таква у Европи. Ово возило може да сними и сачува податке за 130 000 км путева помоћу специјалних камера високе резолуције. Прикупљени подаци се касније анализирају а потом се предузимају потребни кораци да би се створили услови за што безбедније путеве.
„На возилу се налазе 3 камер за снимање путева, широкопојасне са предње стране и са задње стране. Све камере су у високој дефиницији и пружају веома квалитетан снимак. Путеви се оцењују од једне до 5 звездица. Пут са 5 звездица мора да испуни преко 50 критеријума; квалитет асфалта мора бити добар, квалитетна делиниација, мора бити добра хоризонтална и вертикална сигнализација, објекти поред пута морају бити прикладно обезбеђени и осигурани од могућности удара. Исто то важи и за пешаке, за бициклисте и моторциклисте“, објашњава Урош Божић из ЦЗМВ – АМСС.
Поред прикупљања података о путевима и саобраћајно-безбедносним карактеристикама путева, подаци снимљени специјализованим возилом треба да се користе за оцену ризика страдања у саобраћају на снимљеним деоницама . Подаци о израчунатим ризицима по деоницама треба да буду складиштени у бази података и доступни путем Портала безбедности саобраћаја за општину Чајетина.
Мирјана Ранковић Луковић