У припреми су нове измене Закона о безбедности саобраћаја, а од бројних новина, пажњу шире јавности највише су привукле су одредбе које се тичу трајног одузимања возила, али и оне које се односе на пробну возачку дозволу, увођење нулте толеранције на алкохол и формирање дигиталног возачког досија.
Постојећи Закон о безбедности саобраћаја (ЗОБС) на снази се од 2009. године, а измене је претрпео у два наврата – 2018. и 2023. године, када су му промењена 53 члана.
До априла, како је већ у разговору за „Блиц“ најавио начелник Управе саобраћајне полиције Министарства унутрашњих послова (МУП) Славиша Лакићевић, требао би да буде завршен нацрт новог ЗОБС-а, након чега би, како се очекује, требао да буде усвојен половином ове године.
У том новом закону, неке од кључних промена и новина, између осталог, тичу се трајног одузимања возила од вишеструких починилаца најтежих саобраћајних прекршаја који су за њих већ били правоснажно осуђени, новог изгледа пробне возачке дозволе, увођења дигиталног система праћења саобраћајних прекршаја, те увођења нулте толеранције на алкохол, која би подразумевала обавезан алко-тест приликом сваког заустављања возача од стране саобраћајне полиције.
Коментаришући за „Блиц“ бројне предложене новине, Дамир Окановић из Комитета за безбедност саобраћаја каже да је највећи број унапређења, посебно оних технолошких, за сваку похвалу.
Издваја и прецизира две новине у будућем ЗОБС-у.
Најпре, како каже, пробна возачка дозвола се не „укида“, већ њен образац.
Овде не говоримо о укидању ограничења која важе за пробну возачку дозволу, већ о укидању образца-картице. У пракси, то значи да се ће картица возачке дозволе оног који први пут положи вожњу и оног који возачку дозволу има већ 20 година – неће разликовати. Међутим, ограничења у вожњи која важе за почетника и даље остају на снази – појашњава Окановић.
Ова новина, додаје, треба да реши до сада значајан проблем употребе српске пробне возачке дозволе у иностранству која као институт није обухваћена билатералним и мултилатералним уговорима која се тичу признавања возачке дозволе између Србије и осталих држава. Пошто у многима државама институт пробне возачке дозволе не постоји, то је у пракси доводило до великих проблема за возаче-почетнике из Србије када се нађу на неком путу у иностранству.
Тако да је ово одлична идеја која је потекла из МУП-а да онај ко први пут положи вожњу добије дозволу на којој ће бити уписати посебна шифра, број и код који указују да он има извесна ограничења у вожњи у складу са законом – каже Окановић.
Са пробном возачком, тако, моћи ће да се вози и иностранству.
Ова новина би омогућила сваком возачу да путем апликације прати своје прекршаје, казне и техничку исправност возила, што би допринело транспарентности и спречавању да возачи тек на граници сазнају за неплаћене казне, и буду враћени. За Окановића би увођење дигиталног досијеа возача било најсличније кредитном бироу, али и корисно у другим областима.
На пример, сада када возач дође у рентакар или хоће да се запосли у некој фирми као возач, на обрасцу његове возачке дозволе не постоје изречене мере забране и увидом у њу не може се знати какав је статус тог возача. Онда се може догодити да и возач под забраном добије аутомобил на управљање, па га заустави саобраћајац, открије да је под забраном и онда се казна пише власнику рентакара или фирме. Или у случају изазивања саобраћајне несреће, правна лица која су му дала аутомобил на управљање морала би да плате сву штету – указује наш саговорник.
Да би се предупредило да чак и возач коме је трајно одузето возило може да изнајми рентакар, како каже, одлична је идеја ова дигитална провера његовог рејтинга, као у кредитном бироу.
Након провере података, на пример, појавила би се зелена боја да је са возачким рејтингом те особе све у реду, ако би се појавила црвена то значило да је већ осуђиван за прекршаје, а ако би се појавила црна боја она би показала да је под забраном. Рентакар би онда обуставио издавање возила, а послодавац да га запосли и тако ћемо спречити да власник возила трпи последице због проблематичног возача – сматра Окановић.
Према једном најављеном предлогу у будућем ЗОБС-у, нултој толеранцији на алкохол, Дамир Окановић остаје критичан. Најпре, каже да „не постоје научни докази да количина од 0,1 или 0,2 промила алкохола у крви утиче на возачке способности“. Потом, упозорава да би увођење нулте толеранције у пракси могло довести до огромних проблема у регресима штете настале услед саобраћајне несреће, с обзиром на то да по закону виновник несреће под дејством алкохола мора да исплати сву штету осигурању.
Али, ако буде уведена нулта толеранција то може задесити и неког возача који је, на пример претходну ноћ конзумирао алкохол, а онда ујутро трезан кренуо на посао, изазвао мањи судар и у крви му је пронађено 0,03 или 0,08 промила. А то су практично само трагови алкохола који не утичу на способност и нису узрок несреће. Међутим, од осигурања би му стигло да плати сву настала штету и евентуалне повреде, па би онда говорили о износима од неколико хиљада евра због 0,08 промила алкохола – објашњава Окановић.
С друге стране, наш саговорник разуме да је интенција МУП-а да увођењем нулте толеранције додатно дестимулише возаче да „уопште калкулишу са размишљањем да попију само једну чашицу па ће за сат времена моћи да седну за волан“.
Тако да чак би се и сложио са овим предлогом, али да се онда промени и закон о осигурању и да та мала количина алкохола која заиста не може да буде узрочник саобраћајне несреће не буде основ за наплату огромне штете – закључује он.
ГЗС/ Блиц