Занимљивости Сретењског маркета на Златибору

На Златибору је одржан први Сретењски маркет на коме се преставило 23 произвођача традиционалних и аутентичних домаћих одевних производа, хране и пића.

Поћи на планину, значи добро се обући, па је на првом Сретењском маркету заслужено место да се представи добио џемпер из Сирогојна, који је већ 50 година бренд ове планине. Туристи, поготову инострани, обавезно га пазаре.

„Наш џемпер је препознатљив по мотивима кућица, цвећа и пејзажа, али ми се прилагођавамо и новим трендовима, пратимо боје и светско тржиште, јер учествујемо на недељама моде у Паризу, Њујорку и Лос Анђелесу“, прича Биљана Јовановић из компаније „Сирогојно стил“.

Традиционална, аутентична храна и пића ових крајева који су се могли наћи на штандовима су пршута и сиреви, мед, ракије и вина, али и јединствени производи из Србије настали од ретких намирница, као што су храна од тартуфа или козметика од препеличјих јаја.

„Тартуф више није табу тема у Србији што је добро. Један тако ексклузиван производ треба да буде првенствено на српском тржишту, јер она лежи на тартуфима", каже Марина Трифуновић чија фирма се бави продајом свежих тартуфа и хране са тартуфима.

„Препеличија јаја су јако лековита и људи би требало да знају колико су добра за имунитет и крвну слику, а сапуни од свежих јаја изузетно утичу на кожу“, наводи Борис Јакшић, произвођач јединствене козметике у свету од свежих препеличијих јаја.

Како би се разликовали од других произвођачи покушавају да се прилагоде тржишту које се све више окреће ка здравој и органској храни или да комбинују необичне укусе, па су тако своје место на маркету нашли органска ракија, џемови са зачинским биљем, домаћи сокови са стевијом, мед са воћним укусима, занатско пиво и производи од ароније.

„Код нашег народа још није заживела перцепција да се што здравије хране. Ми заговарамо концепт „храна нашег краја“ и желимо да људе подсетимо на укусе из детињства“, каже Армин Јусовић из пријепљске фирме која производи домаће сокове, џемове и тестенине.

„Да ли је српско тржиште сиромашније или је нешто друго у питању, али још увек нисмо пронашли своје место на њему. Ипак, редовно посећујемо сајмове и надамо се да ће органска и здрава храна бити будућност“, додаје Чедомир Ђурђевић, произвођач прве органске ракије у Србији.

Сретењски макрет употпуњава актуелену понуду Златибора током Дана државности и дечијег зимског распуста, а идеја је да се на следећем, поред специфичних провизвода овог краја и Србије, угости више произвођача из држава региона.

Извор: ЗУМ Ужице

Фото: УТН Војводине