Сет просветних закона који је Влада усвојила на седници прошле недеље ускоро би требало да се нађу и пред посланицима Скупштине Србије. Једна од мера која је изазвала највише пажње, а за коју представници просветних радника кажу да није до краја разјашњена, јесте могућност удаљавања ученика са наставе на пет дана, због недоличног понашања. Оно што нам је из америчких филмова познато као суспензија.
На ту тему је говорила председница Уније синдиката школа Београда Снежана Романдић.
Нови сет закона предвиђа и оно о чему се говорило након инцидента у Трстенику, а то је да ће оцена из владања од другог разреда основне школе ући у просек. Ипак, оно што ће ову меру на неки начин ограничити јесте то да јединица из владања не значи да ће ученик понављати разред.
Поред тога, ако закони буду усвојени, промениће се начин санкционисања недоличног понашања. Поред појачаног васпитног рада, постојаће и могућност удаљавања ученика са наставе у трајању од минимум пет дана у случају теже повреде обавеза. Такође, биће уведена и обавеза интензивније сарадње и комуникације свих установа које се баве заштитом од насиља (школе, МУП, Центри за социјални рад, локалне заједнице). Рокови за покретање и вођење дисциплинског поступка у случајевима теже повреде обавеза ученика биће скраћени, а исписивања ученика из средње школе док се води дисциплински поступак неће више бити могуће. То је, иначе, начин који су многи ђаци користили да избегну санкције након теже повреде радне обавезе.
„Деца данас постају популарна уколико су негативна, односно, у узрасту тинејџера је помало популарно бити проблематичан. Овде се доводи у питање једна ствар: пет дана када ученик није у школи, наставник мора да пронађе одговарајући начин како да му достави материјале за рад. Дакле, уводи се некакав онлајн рад за децу која су у тим ситуацијама и нису у школи“, казала је Романдић за Нову С.
За меру појачаног васпитног рада, она тврди да често нема много смисла, посебно у ситуацијама када се тиме не решавају разлози који су довели до проблема.
Пет дана кући на онлајн настави?
Портпарол Уније синдиката просветних радника Србије Весна Јеротијевић објаснила је за Нова портал да ће мера суспензије за наставнике додатно оптеретити просветне раднике, уколико се прецизно не дефинише. Она објашњава да није дефинисано да ли удаљавање ученика са наставе на пед дана, уз могућност друштвено корисног рада подразумева да ће он имати неку додатану, онлајн наставу. Није дефинисано ни шта предвиђа концепт друштвено корисног рада. Да ли је то школска библиотека, школска кухињица, помоћ у дежурству дежурном наставнику…
“Верујем да он не може да не иде у школу пет дана, па претпостављам да то подразумева концепт онлајн рада. И да ли тај концепт подразумева да он има неки друштвено користан рад у оквиру школе, или да буде упућен у неку социјалну установу? То ће, претпостављам да зависи и од узраста ученика, не могу се третирати млађи основци, старији основци и средњошколци исто. Оно што сигурно знамо то је да ће то додатно оптеретити администарцију школе приликом вођења таквог дисциплинског поступка. Дакле, ми ћемо водити записнике, тај појачани педагошки рад, водићемо изјаве, правићемо програм тог рада… То ће све захтевати додатно ангажовање наставника или одељенског старешине“, каже Јеротијевић.
Председник Форума средњих стручних школа и наставник информатике у Школи за негу лепоте Милорад Антић наводи за Нову да је могућност удаљавање ученика са наставе на пет дана био његов предлог.
„Суспензија ученика до окончања дисциплинског поступка, с тим што му је школа дужна да обезбеди наставне јединцие током тог дела када неће бити присутан у школи. Значи, ви му тада дате наставне јединцие које треба он сам да учи и сам да спрема и сам да изведе закључак. Тако да је та мера добра јер, пет дана сам, без друштва, без околине, није баш популарна код деце. Што се тиче родитеља, на њих ће та мера највише да утиче јер ће морати да мисле како да организују посао и да буду кући са дететом. У Америци и Француско је то много строже, полицијски инспектор долази кући код детета“, истиче наставник Антић.