Златибор је једна од најпосећенијих дестинација у земљи и лидер у планинском туризму. Традиција туристичких посета код нас је дуга 126 година, а у неколико протеклих сезона забележена је рекордна посећеност у тако дугој историји. При томе, број посетилаца Златибора константно расте, а 2018. број остварених ноћења је за 12 одсто већи, него 2017. године – каже за Данас Владимир Живановић, директор Туристичке организације Златибор (ТОЗ) и наводи да би ова летња сезона требало да буде још боља.
Осим домаћих гостију, све чешће долазе и странци. Колики је њихов удео у туристичким промету Златибора?
-Домаћи гости доминирају у структури туриста на Златибору, али број странаца расте из године у годину. Пре деценију две било је мало страних туриста, али сада они чине 30 одсто укупног броја наших гостију. Традиционално, највише странаца нам долази из земаља региона – из Босне и Херцеговине, Црне Горе, Македоније. Они су верни златној планини, која им је релативно близу и прихватљива по садржајима и ценама. Веома је приметан пораст броја туриста из Кине и они су достигли број гостију из региона, тако да је могуће да ће Кинези ускоро бити наши најбројнији страни гости. Забележен је и пораст броја гостију из развијених европских земаља – Холандије, Немачке, Аустрије, Мађарске, Русије и других, а посећују нас и туристи са Малте, Израела, па чак и издалеке Индије.
Каква су очекивања од овогодишње летње сезоне?
– Очекујемо да ће бити оборени досадашњи рекорди, због повећаног интересовања гостију, али и због наше изузетно добре понуде и припремљености. Ту пре свега мислим на богат програм Културног лета, мноштво локалитета и свима доступних атракција, бројне забавне садржаје, све модерније смештајне капацитете… Почетак летње сезоне то и обећава – судећи по тренутној попуњености смештаја и броју гостију на манифестацијама, очекује нас још једно успешно лето.
Шта ћете понудити гостима?
– Као и претходних година, госте очекује богат програм Културног лета са бројним концертима и интересантним манифестацијама. Током два летња месеца биће занимљивих програма на позорници Краљевог трга за различите прохтеве и укусе – од концерата Ван Гога, који је одржан, Иване Петерс и Др лггy, преко наступа Џенана Лончаревича, Дејана Матића, Данице Крстић и Кумановских тамбураша, до Ерског кабареа, Сабора трубача западне Србије, фестивала народне музике, стендап наступа Неше Бриџиса, фолклорних игара, дечјих представа и низа других програма. Туристичке агенције су припремиле богат програм једнодневних излета. Сви локалитети су отворени за посете, а купалишта и базени спремно дочекују свежељне уживања и освежења. У планинском центру Торник уведено је и летње скијање на симулатору, а ту су и вожње шестоседном панорамском жичаром, бобом на шинама, тјубинг стазом, зип лајнорм стазама за планински бициклизам, Динопарк и Авантура парк кренули су са летњим активностима.
Да ли смештајни капацитети могу да задовоље потражњу туриста?
– Смештаја на Златибору има довољно и, што је најважније, за све категорије и захтеве гостију. У хотелима, који су категорисани са три, четири па и пет звездица, има више од 5.000, а у приватном смештају вилама, апартманима и кућама за одмор, око 25.000 лежаја.
Какве су цене, јесу ли се мењале?
– Ове сезоне цене се неће мењати. Оне су разноврсне и зависе од захтева и могућности госта и објављене су на сајтовима. Јефтинијег смештаја има у приватним апартманима, али и скупљег у најуређенијим хотелима. Ко жели посебне услуге, бирану храну и најбољи комфор, то ће више платити, а за скромније прохтеве могуће је летовати уз мањи трошак. То што на Златибору борави све више гостију, довољно говори и о ценама смештаја и услуга у односу на друге центре.
Како послује ауто-камп, којим управља ТОЗ?
– Ризиковаћу да звучим нескромно ако кажем да је Аутокамп Златибор сигурно један од најбоље опремљених кампова у Србији, са свим потребним садржајима, усред борова и мирисних ливада, што потврђују и сјајни резултати које остварује. Сваке године сезону отварају велике и организоване групе кампера из Холандије, којих је из године у годину све више. Поред Холанђана током лета долазе нам групе из Велике Британије и Аустрије, а можемо се похвалити и великим бројем индивидуалних кампера како из Србије, тако и из Словеније, Чешке, Пољске и других европских земаља.
Гости су посебно заинтересовани за Стопића пећину, којом такође газдујеТОЗ и какву посету бележи та дестинација?
– Стопића пећину је прошле године постило више од 80.000 Ијуди, штоје апсолутни рекорд. Велико интересовање посетилаца привлачи несвакидашњом лепотом и веома ретким спелеолошким појавама – бигреним кадама, подземним водопадом, али и великим отвором на таваници и другим садржајима. Унутрашњост пећине је осветљена и уређене су стазе и није чудо што је највећи број гостију Златибора и овог лета заинтересован управо за овај локалитет. Пећина је веома приступачна, удаИјена је од центра Златибора свега 19 километара, а отворена је сваког дана током целе године.
На крају, шта је то што Златибор чини посебним и издваја га од осталих домаћих туристићких центара?
– Пре свега, то је посебна климатска моћ ове планине да госту, уморном од жестоког ритма свакодневнице, брзо поврати снагу и животно задовољство. Има велики број сунчаних дана у години, лековиту ружу ветрова, богатство мирисних четинара, највише садржаја за одмор и рекреацију, традиционална јела (комплет лепиња, качамак, најбоља пршута и јагњетина. Ту је и велики Ски-центар Торник, највећи забавни Дино парк, импозантни водопад у Гостиљу, музеј народног градитељства у Сирогојну, музејски воз ћира на уској прузи у оближњој Мокрој Гори… Главна и јединствена атракција, која ће променити и додатно унапредити туризам Златибора, биће панорамска Голд гондола, најдужа једножичана жичара на свету. Њена градња је при крају и она ће, већ у овој години, спојити центар Златибора са највишим врхом Торника. Очекујемо да ће се Златибор, завршетком гондоле и све већом посетом иностраних гостију, сврстати у ред значајних европских туристичких центара.
Извор: goldgondola.com