Крајем децембра прошле године, у Чајетини и Ужицу је извршена процена стања и образовних потреба корисника Дневног боравка за децу са сметњама у развоју „Зрачак“ и ученика специјалне школе „Миодраг В. Матић“, као део пројекта Подршка инклузивном образовању и обуци за свакодневни живот деце и младих са сметњама у развоју у Србији и Црној Гори.
Процес дијагностике, уз помоћ специјалних инструмената, спровела је Инес Делцото (Ines Delzotto), магистар едукацијеске рехабилитације, која је специјализирала асистивну технологију у Милану на институту "Istituto di Ricovero e Cura a Carattere Scientifico S. Maria Nascente". Инес је запослена у Дневном центру за рехабилитацију Веруда у Пули, где је основала први службени Кабинет за асистивну технологију у Хрватској. На основу извештаја о процени корисника, планирана је набавка специјалних помагала, инструмената и софтвера, којима ће се опремити центри за асистивну технологију у Ужицу и Чајетини. У овим центрима ће едуковани наставници и стручни радници помагати корисницима да употребом асиситивне технологије савладавају образовно-наставне програме, као и да лакше обављају свакодневне животне задатке.
Процена деце са сметњама у развоју једна је од активности која се реализује током петнаестомесечног пројeкта прекограничне сарадње, чији су главни носиоци Дневни центар из Пљеваља и ОШ „Димитрије Туцовић“ из Чајетине. У плану је да се опреми асистивни центар у чајетинској школи, у виду једне канцеларије, где ће асистивна технологија бити доступна деци са сметњама у развоју, њиховим родитељима, као и наставницима који раде са децом у Зрачку или са децом која имају било какву сметњу, а редовно похађају школу.„Партнери на овом пројкету су дневни боравак „Зрачак“ и специјална школа „Миодраг В. Матић“ из Ужица, и поред опремања Центра за асистивну технологију, планирано је да се набави и нешто од опреме за рад са децом са сметњама у развоју“, каже Зорица Милосављевић, председница УГ „Златиборски круг“.
Како је асистивна технологија веома специфична и њена употреба се мора прилагодити потребама деце са сметњама у развоју, пројектом је планирано ангажовање експерта.„У току четири дана – два у Чајетини и два у Ужицу, деца су прошла кроз процену. Експерткиња их је посматрала, правила записник, и на основу извештаја који ће бити достављен до краја јануара месеца, имаћемо увид о томе шта је потребно набавити од асистивне технологије. Нама и јесте циљ да се та опрема прилагоди потребама деце“, наглашава Зорица Милосављевић.
За потребе формирања асистивног центра у Чајетини, основна школа „Димитрије Туцовић“ уступила је једну просторију за те потребе. Од маја месеца биће ангажован и један информатичар, који ће ради на обуци наставног кадра, родитеља и деце. Опрему из асистивног центра моћи ће да користе сви који за по имају потребу, а налазе се на територији општине Чајетина, као и да је изнајме.Пројектом је предвиђена обука и за родитеље корисника и волонтере који се укључују у рад са корисницима, ради успешније инклузије и интеграције деце и младих са сметњама у развоју и промоције вршњачке едукације.
Према речима Милке Васиљевић, директорке основне школе „Димитрије Туцовић“ из Чајетине и менаџера пројекта, процес процене је прошао добро, с обзиром да је због сезоне грипа одређен број корисника био одсутан.
У Србији, пројекат под слоганом Образовање без граница реализује основна школа „Димитрије Туцовић“ у сарадњи са Удружењем грађана Златиборски круг из Чајетине и Специјалном школом „Миодраг В. Матић“ из Ужица. У Црној Гори, реализатор пројекта је „Дневни центар за децу и омладину са сметњама и тешкоћама у развоју Пљевља“, у сарадњи са Центром за децу и младе са сметњама из Берана, средњом школом „Танасије Пејатовић“ из Пљеваља и Удружењем родитеља деце са сметњама „Зрак наде“.
Нада Џелебџић, zlatiborpress.rs