Сви заинтересовани послодавци могу да се пријаве за реализацију дуалног модела образовања до 15. јануара, за неки од чак 83 образовна профила који су у понуди за школску 2024/2025. годину, најавили су данас из ПКС.
"Послодавци исказују потребе за ученицима различитих образовних профила путем специјализованог веб портала дуалног образовања. Међу 83 образовна профила налази се и 10 нових, а као они за којима постоји велика потреба на тржишту рада издвајају се возач моторних возила, техничар електронике и аутоматике, електротехничар за електронику на возилима и др. На бази потреба привреде кроз институционално партнерство и сарадњу Министарства просвете и Канцеларије за дуално образовање и Национални оквир квалификација Србије биће креиран План уписа у средње школе за наредну школску годину", рекла је руководилац Центра за едукацију и дуално образовање Привредне коморе Србије Мирјана Ковачевић
Први пут откада је дуални модел образовања заживео у Србији, предвиђена је могућност финансијске подршке школама и привреди на основу Уредбе коју доноси Влада Републике Србије за сваку школску годину.
Ковачевић је подсетила да је у протеклих 10 година дуално образовање у Србији остварило значајне резултате, о чему сведоче и бројке - 950 компанија које пружају места за извођење учења кроз рад за око 16.000 ученика у реализацији 73 образовна профила, а у сарадњи са 186 школа.
Од школске 2026/2027. године, како истиче, предвиђено је да минимум 60 одсто укупног броја часова стручних предмета у трогодишњим профилима буде реализовано у компанијама, односно 40 процената у четворогодишњим образовним профилима.
Додатне измене које су препознате новим Законом односе се и на поједностављену процедуру провере испуњености услова за извођење учења кроз рад код послодавца.
Уз Захтев за проверу испуњености услова, послодавци сада достављају четири документа, уместо некадашњих 11.
Још једна од новина на пољу дуалног образовања јесу и тренинг алијансе, модел удруживања малих и микро послодавца у циљу реализације планова и програма наставе и учења, како би ученици остварили што више исхода предвиђених конкретним образовним профилом.
Кроз овај модел послодавцима је омогућено да у партнерству обучавају младе људе како би по завршетку школовања били компетентни и квалификовани за посао за који се образују.
Дуално образовање, као модел средњег стручног образовања у коме ученици стичу знања и вештине на два места - у школи и код послодавца, у реалном радном окружењу, засновано је на потребама привреде.
Оно представља модел дугорочног улагања у будуће кадрове, а циљ је да по завршетку формалног образовања ученици буду оспособљени да одговоре захтевима привреде и активно се укључе у радне процесе.
Извор Тањуг